• imce63

תאונות הדרכים מהיבט כלכלי

עודכן: 24 ביולי

1. תאונות הדרכים גורמות סבל רב. האנשים הנפגעים, רובם נפצעים, וחלקם נהרגים. אלה שנפצעו סובלים מכאבים ונכויות, ויצטרכו להמשיך ולקבל טיפול רפואי תקופה ארוכה לאחר התאונה, חודשים, שנים, ואולי אף לכל שארית חייהם.

בני משפחותיהם של הנפגעים בתאונה צריכים לטפל בהם, והסבל מתפשט לכל בני המשפחה, החברים והמכרים.

קיימת תקוה שהמעבר לרכב אוטונומי שיהיה חסין בפני חוסר הזהירות של נהגים בשר ודם, ימזער את כמות תאונות הדרכים.

המוות, הכאבים, הנכות והסבל, הם הסיבה בגללה צריכים להלחם בתאונות הדרכים ולהשתדל למנוע אותן, לא המחיר הכלכלי.

2. המחיר הכלכלי כבר כלול בעלות הביטוח (הפרמיה) שמשלם כל בעל רכב, והוא מהווה חלק מהיקף הפעילות הכלכלית הכוללת של המשק במדינה.

ראשית קיימות חברות הביטוח. ביטוח תאונות הדרכים הוא מרכיב עיקרי בפעילות העסקית של חברות הביטוח. חברות הביטוח מעסיקות אלפי עובדים, החל מעובדים זוטרים וכלה בשמאים, חתמים, בודקים למיניהם, עורכי דין ומנהלים, ובנוסף הן מעסיקות גם סוכני ביטוח שכירים ועצמאיים. לפעילות של חברות הביטוח, כמו לכל משרד, נדרשים: משרדים, מחשבים, מדפסות, טלפונים ועוד, שמשמעותם תשלומי שכר דירה, ארנוננה, חשמל, מים, אינטרנט, ועוד הוצאות רבות המפרנסות מעגלים נוספים של נותני שרותים.

אילו לא היו תאונות דרכים, היקף הפעילות של חברות הביטוח היה קטן בשיעור ניכר, ואלפי מפרנסים היו מוצאים עצמם ללא עבודה.

3. בישראל קיימת הבחנה ברורה בין תאונות עם נזק חומרי בלבד לבין תאונות עם נפגעים בגוף ובנפש.

בתאונות עם נזק חומרי בלבד, עורכי הדין של חברות הביטוח של שני הצדדים המעורבים בתאונה מגיעים ביניהם להסכמה על האחריות היחסית של כל צד, ובהתאם בהשתתפות היחסית בעלות התיקונים.

בתאונות בהם נפגעו אנשים, המשטרה והפרקליטות מעמידות בדרך כלל לדין את הנהג שלדעתם עבר עבירה שבעטיה נגרמה התאונה. בבית המשפט, גם את מערכת התביעה וגם את הנהג הנתבע, מייצגים עורכי דין. בישראל ישנם עשרות אלפי עורכי דין פעילים. ייצוג נהגים שהועמדו לדין עקב מעורבות בתאונות דרכים, מהווה מרכיב חשוב בפרנסתם.

4. למזלנו, ברוב תאונות הדרכים נגרם נזק רק לכלי הרכב, ללא נפגעים גוף או בנפש. תיקון כלי-הרכב מעסיק מערך גדול של מוסכים לצורך תיקון המכוניות. הן תיקוני שלדה, פחחות וצבע, והן תיקוני מכונאות וחשמל.

עלות כל התיקונים, כולל החלפת רכיבים וחלפים, כלולה בפרמיית הביטוח ששילמנו.

5. אנשים שנפגעו בתאונות דרכים נאלצים להעדר מהעבודה עד להחלמתם המלאה. אחד מתחומי ההתמחות של חברות למשאבי אנוש (כוח אדם) הוא לספק למעסיקים עובדים זמניים שיחליפו את העובדים שיעדרו מהעבודה.

אלה שנפגעו בתאונות יקבלו פיצוי מחברות הביטוח, אך עבור ציבור מחפשי העבודה, החלפה זמנית של עובדים היא מקור פרנסה חשוב, עם השפעה על מצב האבטלה במשק.

6. הסבל של נפגעי תאונות הדרכים ושל משפחותיהם גדול מאוד. אלה שנפגעו נאלצים להתאשפז בבתי חולים, ולהעזר בשורה ארוכה של בעלי מקצועות רפואיים, החל מרופאים כירורגים מנתחים בתחילת הטיפול, עובדים סוציאליים לכל אורך הטיפול, ועד פיזיוטרפיסטים בשלבי ההחלמה.

מחלקות כירורגיות בבתי חולים עובדות במלוא קיבולתן כשקורים אסונות טבע כמו רעידת אדמה, או כשפורצת מלחמה. בימי שגרה עיקר פעילותן הוא טיפול בנפגעי תאונות שרובן תאונות דרכים. קיומן של תאונות דרכים מחייב את קיומן של המחלקות הכירורגיות בבתי החולים בימי שגרה, והעסקה של מאות רופאים ואלפי אחיות. קיומן של מחלקות אלה מאפשר לטפל במספרים גדולים של נפגעים בעיתות חרום.

7. לסיכום, תאונות הדרכים הם תופעה נוראית שצריך למנוע או לפחות להקטין ככל האפשר. צריך למנוע תאונות בגלל הסבל הרב לו הן גורמות, ולא בגלל ההיבט הכלכלי והעלות הכספית שלהן.









7 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול