למה משאית מתהפכת בסיבוב?
- imce63
- לפני 7 ימים
- זמן קריאה 1 דקות
עודכן: לפני יומיים
1. הסבר כללי על תנועה סיבובית
1.1 לפי חוקי הפיזיקה, כל גוף שואף להתמיד במצבו.
גוף שהחל לנוע נע באופן טבעי בקו ישר והוא שואף להישאר בתנועה בקו ישר.
1.2 אם מפעילים כוח כדי שהגוף יסטה ממסלולו וינוע במעגל, הטבע מפעיל כוח נגדי הנקרא "כוח צנטריפוגלי", שפועל להוציאו מהתנועה המעגלית ולהחזירו לתנועה בקו ישר.
2. למה משאית מתהפכת בסיבוב
2.1 הכוח שמפעילה המכונית כדי להסתובב מופעל במיפלס הכביש, בעזרת החיכוך שבין גלגלי הרכב לבין הכביש.
2.2 הכוח הצנטריפוגלי הנגדי שמופעל בתגובה ע"י הטבע, מרוכז במרכז הכובד של מסת (משקל) המכונית, שנמצא גבוה יותר.
2.3 בין שני כוחות שאינם פועלים על אותו קו נוצר "מומנט". גודל המומנט הוא הוא מכפלת הכוח שאיננו נקודת משען במרחק שבין הכוחות. המרחק קרוי: "זרוע המומנט".
2.4 אם הכוח הצנטריפוגלי גדול מכוח החיכוך של הגלגלים, המכונית תחליק אל מחוץ למעגל.
2.5 אם כוח החיכוך גדול מהכוח הצנטריפוגלי, המכונית לא תחליק אבל עלולה להתהפך.
2.6 במשאית הנושאת מטען כבד, מרכז הכובד של המטען גורם לכך שמרכז הכובד המשותף של המשאית והמטען, נמצא גבוה, כ-3 מ' מעל פני הכביש. לכן נוצר מומנט גדול, והמשאית עלולה להתהפך על צידה.
3. הגבהה צידית של הכביש
כדי למנוע התהפכות של כלי-רכב בסיבוב מגביהים את הצד החיצוני של המעגל בעקום אופקי, כדי שהכוח השקול של הכוחות הפועלים על הרכב במרכז הכובד שלו: משקל הרכב והכוח הצנטריפוגלי, יישאר בתוך בסיס הרכב, השטח הכלוא בין הגלגלים.
4. תרשים הכוחות הפועלים על משאית בסיבוב

Comentarios