top of page
logo_edited_edited.png

י.מ. מהנדסים יועצים

הנדסת כבישים, תנועה ותחבורה

התחלת מעקה בטיחות

  • imce63
  • 29 ביוני 2024
  • זמן קריאה 2 דקות

עודכן: 21 במאי

ree

מעקה בטיחות בצד הדרך נועד למנוע היפגעות ממפגע בטיחותי שנמצא מעבר לשול, או נפילה של הרכב לתעלה או לתהום שבצד הכביש, או למנוע הדרדרות במדרון תלול שמעבר לשוליים.

מעקה תיקני יעזור לנהג שפגע במעקה לחזור לנתיב הנסיעה.


התחלת המעקה היא קצת לפני התחלת הקטע המסוכן, וסיום המעקה קצת אחרי סוף הקטע המסוכן.

המעקה נועד להציל את הנהג ואת הנוסעים, במקרה שהנהג איבד את השליטה על ההגה.

אם נהג מאבד שליטה קצת לפני התחלת המעקה הוא יתנגש בקצהו של המעקה, והמעקה עלול לחדור כשיפוד לתוך הרכב.


אחת הדרכים המקובלות היא לחבר למעקה "התקן קצה", לוח מתכת רוחבי בתחילתו, כדי לבטל אל הסכנה של פגיעה בקצה החד של המעקה.

לוחות המתכת הרוחביים האלה קרויים "התקני קצה" ועלות כל אחד היא אלפי שקלים.

התקני הקצה אמורים להיות גם סופגי אנרגיה, אבל בפועל עיקר תרומתם היא בהגדלת שטח המגע בין קצה המעקה לבין חזית הרכב הפוגע.

במקום להשקיע בהתקני קצה, ניתן להרחיק את התחלת המעקה כ-1.0 מ' או 2.0 מ' מקו המעקה שבהמשך הכביש, ובאלכסון להתקרב עד למרחק הקבוע.

באזור שלפני התחלת מעקה הבטיחות, לא קיים המפגע שבהמשך הדרך, המפגע שבגללו נדרש מעקה הבטיחות, אין עדיין תהום מעבר לשוליים והשיפוע של מילוי העפר שמעבר לשוליים הוא מתון ואין חשש להידרדרות הרכב או התהפכותו.

לכן, לא חייבים להרחיב גם את השול, ואם יש צורך, ניתן להשתמש בעמודים ארוכים יותר, ואף צפופים יותר.


לחילופין, ניתן לפני התחלת המעקה, להוסיף "יחידת קצה", קטע (מגלש) בו המעקה מתחיל בגובה 0 וגובה בהדרגה לגובהו הקבוע של המעקה שבהמשך.

במקרה זה המעקה צריך להתחיל מוקדם יותר, כדי שרכב שיפגע בקטע המשופע של המעקה וכנראה גם יחצה אותו, לא ייפגע מהמפגע שבהמשך הדרך, שבגללו הותקן המעקה.


ככלל, בגלל העלויות הנוספות של התחלת מעקה בטיחות, וגם בגלל שיפור הבטיחות עצמה, כאשר מדובר בהפסקה קצרה בין שני מעקות, רצוי לשקול את ביטול ההפסקה, והמשכת המעקה גם בקטע בו אינו הכרחי.


כל מה שנאמר מתייחס רק למעקה שנמצא מימין לדרך המהווה מסלול חד סטרי.

כאשר מדובר בכביש דו סטרי, צריך לבצע את כל ההנחיות גם בקצה המהווה את סוף מעקה הבטיחות, למקרה של רכב שנסע בנתיב הנגדי שממול, וסטה שמאלה ועבר לנתיב הנגדי.

הפתרון שונה לחלוטין במקום בו הדרך מתפצלת, ומתחילה רמפת יציאה. כאן הנהג אמור להחליט אם לנסוע מימין למעקה או משמאלו. כאן נדרש התקן סופג אנרגיה.

במצב של התפצלות דרכים, רצוי להרחיק ככל האפשר את התחלת המעקה מנקודת ההתפצלות.

כאן התנגשות במעקה עלולה להיות קטלנית, ואכן נדרש התקן סופג אנרגיה, או לחילופין להציב חבית או מספר חביות ממולאות במים או בחול.


ree

ree

ree

באין מעקה בטיחות. כאן המידרון שמעבר לשוליים מתון.




תגובות


© 2021 by IMCE Consultant Engineers

bottom of page