top of page
  • imce63

התרומה של תאונות הדרכים לכלכלה

עודכן: לפני 6 ימים


1. תאונות הדרכים גורמות סבל רב. נהגים, נוסעים והולכי רגל נפגעים, רובם נפצעים, וחלקם נהרגים. אלה שנפצעו סובלים מכאבים ונכויות, ויצטרכו להמשיך ולקבל טיפול רפואי תקופה ארוכה לאחר התאונה, חודשים, שנים, ואולי אף לכל שארית חייהם.

בני משפחותיהם של הנפגעים בתאונה צריכים לטפל בהם, והסבל מתפשט לכל בני המשפחה, החברים והמכרים.

קיימת תקוה שהמעבר לרכב אוטונומי שיהיה חסין בפני חוסר הזהירות של נהגים בשר ודם, ימזער את כמות תאונות הדרכים.

המוות, הכאבים, הנכות והסבל, הם הסיבות שבגללם צריכים להלחם בתאונות הדרכים ולהשתדל למנוע אותן, לא המחיר הכלכלי.


2. המחיר הכלכלי כבר כלול בעלות הביטוח (הפרמיה) שמשלם כל בעל רכב, והוא מהווה חלק מהיקף הפעילות הכלכלית הכוללת של המשק במדינה.

ראשית קיימות חברות הביטוח. ביטוח תאונות הדרכים הוא מרכיב עיקרי בפעילות העסקית של חברות הביטוח. חברות הביטוח מעסיקות אלפי עובדים, החל מעובדים זוטרים וכלה בשמאים, חתמים, בודקים למיניהם, עורכי דין ומנהלים, ובנוסף הן מעסיקות גם סוכני ביטוח שכירים ועצמאיים. לפעילות של חברות הביטוח, כמו לכל משרד, נדרשים: משרדים, מחשבים, מדפסות, טלפונים ועוד, שמשמעותם תשלומי: שכר דירה, ארנונה, חשמל, מים, אינטרנט, ועוד הוצאות רבות המפרנסות מעגלים נוספים של רשויות ונותני שירותים.

אילו לא היו תאונות דרכים, היקף הפעילות של חברות הביטוח היה קטן בשיעור ניכר, ואלפי מפרנסים היו מוצאים עצמם ללא עבודה.

לכאורה, חברות הביטוח עלולות להפסיד כסף אם יהיו הרבה תאונות, אבל בפועל הן משנות, בדרך כלל מעלות, את הפרמיה באופן שמבטיח שתמיד תישארנה רווחיות.


3. בישראל קיימת הבחנה ברורה בין תאונות עם נזק חומרי בלבד לבין תאונות עם נפגעים בגוף ובנפש.

בתאונות עם נזק חומרי בלבד, עורכי הדין של חברות הביטוח של שני הצדדים המעורבים בתאונה מגיעים ביניהם להסכמה על האחריות היחסית של כל צד, ובהתאם בהשתתפות היחסית בעלות התיקונים.

בתאונות בהם נפגעו אנשים, המשטרה והפרקליטות מעמידות בדרך כלל לדין את הנהג שלדעתם עבר עבירה שבעטיה נגרמה התאונה. בבית המשפט, גם את מערכת התביעה וגם את הנהג הנתבע, מייצגים עורכי דין. בישראל ישנם עשרות אלפי עורכי דין פעילים. ייצוג נהגים שהועמדו לדין עקב מעורבות בתאונות דרכים, מהווה מרכיב חשוב בפרנסתם.


4. למזלנו, ברוב תאונות הדרכים נגרם נזק רק לכלי הרכב, ללא נפגעים בגוף או בנפש. תיקון כלי-הרכב מעסיק מערך גדול של יבואני חלפים ושל מוסכים לצורך תיקון המכוניות. הן תיקוני שלדה, פחחות וצבע, והן תיקוני מכונאות וחשמל.

עלות כל התיקונים, כולל החלפת רכיבים וחלפים, כלולה בפרמיית הביטוח ששילמנו.


5. אם הנזק מהתאונה מאוד גדול, הרכב נמכר כדי להיות מפורק לחלפים, ואילו בעלי הרכב מקבל מחברת הביטוח כסף לרכישת רכב חדש. יבואני הרכב מתפרנסים היטב מהתאונות.


6. אנשים שנפגעו בתאונות דרכים נאלצים להעדר מהעבודה עד להחלמתם המלאה. אחד מתחומי ההתמחות של חברות למשאבי אנוש (כוח אדם) הוא לספק למעסיקים עובדים זמניים שיחליפו את העובדים שיעדרו מהעבודה.

אלה שנפגעו בתאונות יקבלו פיצוי מחברות הביטוח, אך עבור ציבור מחפשי העבודה, החלפה זמנית של עובדים היא מקור פרנסה חשוב, עם השפעה ישירה על מצב האבטלה במשק.


7. חלק ניכר מעלות הרכב הוא מיסים. גם ממשלת ישראל מרוויחה ומתפרנסת יפה כשרכב מושבת בגלל תאונה וקונים רכב חדש במקומו.


8. הסבל של נפגעי תאונות הדרכים ושל משפחותיהם גדול מאוד. אלה שנפגעו נאלצים להתאשפז בבתי חולים, ולהעזר בשורה ארוכה של בעלי מקצועות רפואיים, החל מרופאים כירורגים מנתחים בתחילת הטיפול, עובדים סוציאליים לכל אורך הטיפול, ועד פיזיוטרפיסטים בשלבי ההחלמה.

מחלקות כירורגיות בבתי חולים עובדות במלוא קיבולתן כשקורים אסונות טבע כמו רעידת אדמה, או כשפורצת מלחמה. בימי שיגרה עיקר פעילותן הוא טיפול בנפגעי תאונות שרובן תאונות דרכים. קיומן של תאונות דרכים מחייב את קיומן של המחלקות הכירורגיות בבתי החולים גם בימי שיגרה, והעסקה של מאות רופאים ואלפי אחיות. קיומן של מחלקות אלה מאפשר לטפל במספרים גדולים של נפגעים בעיתות חרום.


9. לסיכום, תאונות הדרכים הם תופעה נוראית שצריך למנוע או לפחות להקטין ככל האפשר. צריך למנוע תאונות בגלל הסבל הרב לו הן גורמות, ולא בגלל ההיבט הכלכלי והעלות הכספית שלהן.

עד כמה שזה ישמע אכזרי, כשבוחנים את שיגשוגם העסקי של: חברות הביטוח, בתי החולים, המוסכים, עורכי-דין, חברות סיעוד, חברות כוח אדם, פיזיוטרפיסטים ועוד בעלי מקצועות פארא-רפואיים, תאונות הדרכים מהוות אולי את אחד הכוחות העיקריים המניעים את המשק.

כפי שכבר נאמר, כל הכספים הרבים האלה בתוספת רווח כספי נוסף, כלולים בפרמיות הביטוח.

לשאול למה חברות הביטוח אינן פועלות למניעת תאונות דרכים, זה כמו לשאול למה יצרני המשקאות הקלים אינם מפרסמים שהסוכר והממתיקים האחרים שבמשקאות, מזיקים לבריאות.


10. כפי שכבר צויין קודם, חברות הביטוח מעלות כל שנה את הפרמיה שהמבוטחים נדרשים לשלם, לפי הריווחיות שהיתה להם בשנה הקודמת.

אם הממשלה תגביל את גודל הפרמיה שחברות הביטוח יוכלו לדרוש עבור ביטוח תאונות דרכים, וייתכן מצב בו החברות יפסידו כסף אם יהיו הרבה תאונות, רק אז חברות הביטוח ישקיעו בפרסומות למניעת תאונות כחלק מהפרסומות לבטח אצלן.










33 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page