top of page
logo_edited_edited.png

י.מ. מהנדסים יועצים

הנדסת כבישים, תנועה ותחבורה

בטיחות במעגל תנועה דו נתיבי

  • imce63
  • 27 באוג׳ 2023
  • זמן קריאה 2 דקות

עודכן: לפני 6 ימים

ree

מעגל תנועה הוא צומת מעגלי, או צומת סיבובי, המכונה גם "כיכר".

המטרה העיקרית של השימוש בצומת מעגלי

היא "מיתון תנועה".

מעגל התנועה מחייב את הנהגים לנסוע בקשת סביב כיכר פנימית שבמרכז הצומת, גם אם הם רוצים להמשיך ישר. זה מחייב את הנהגים להאט את הנסיעה, וכך מתקבל שיפור בטיחותי.


בצומת רגיל יש כביש ראשי וכיווני תנועה ראשיים, ויש כווני נסיעה משניים שנותנים זכות קדימה לכיווני הנסיעה הראשיים. הכיוונים הראשיים נוסעים בחופשיות בלי לתת זכות קדימה לרכב אחר.


במעגל תנועה כל נתיב גישה אל הצומת צריך לתת זכות קדימה לתנועה שנוסעת בתוך המעגל, כך שכולם נותנים זכות קדימה לכולם.

אין כיוונים ראשיים ואין כוונים משניים.


הדרישה מכל הנהגים לתת תמיד זכות קדימה, מקטינה את קיבולת כלי הרכב שצומת מעגלי יכול להעביר ביחידת זמן, בהשוואה לצומת רגיל.

כדי להגדיל את הקיבולת של צומת מעגלי, מקובל להרחיב את המיסעה שסביב הכיכר הפנימית, וליצור מעגל דו-נתיבי.

נכנסים בשני נתיבים ויוצאים בשני נתיבים.

הבעיה מתעוררת כאשר נהג שנכנס בנתיב הימני רוצה לפנות שמאלה בתוך מעגל התנועה.

אם יחד איתו נכנס בנתיב השמאלי רכב שרוצה להמשיך ישר, עלולה לקרות תאונה.

לכן, במעגל תנועה דו נתיבי צריך לסמן חיצים על גבי הכביש. חץ ישר בנתיב הימני, וחיצים ישר ושמאלה בנתיב השמאלי.


בתכנון נכון ההפרדה של בין כיווני הנסיעה במעגל התנועה צריכה להתבצע עוד לפני הכניסה למעגל.

צריך לסמן חיצים על גבי הכביש בנתיבי הגישה אל מעגל התנועה: ישר וימינה בנתיב הימני, ישר ושמאלה בנתיב השמאלי.


ree

בניגוד למה שרואים בתמונה שמעל, בישראל הנסיעה בקשת שמאלה כדי לצאת בזרוע השמאלית של הצומת, נחשבת לנסיעה ישר קדימה במעגל התנועה בלי קשר לגודלו ולקוטרו של מעגל התנועה.


ree



ree

כפי שרואים עוד בתמונות, גם במעגל תנועה ניתן להשתמש בתמרור 301 המוכר יותר בשם: "תן זכות קדימה".

לתמרור הכחול העגול שמציג שלושה חצים לבנים במעגל, שהוראתו המקורית היתה "מעגל תנועה" והדרכה ובאיזה כיוון לנסוע במעגל, הוסיפו בישראל גם את הדרישה לתת זכות קדימה ועומס נוסף על זיכרונם של הנהגים.

ree


ree

ree


2. מעגל תנועה בישראל

בישראל, הנסיעה בקשת סביב הכיכר הפנימית של מעגל התנועה מוגדרת כנסיעה בקו ישר.

למרות שמדובר במכלול הקרוי צומת מעגלי, מעגל התנועה הוא ישות נפרדת כביכול, ולא חלק מהצומת.

זה מנוגד להיגיון העומד מאחורי ההנחיות בארה"ב.

נהג המתקרב לצומת מעגלי ורואה רכב מתקרב ממולו במעגל התנועה, צריך לדעת האם הרכב שממולו מתכוון להמשיך בקו ישר משמאלו, או להמשיך בקשת שתחייב אותו לתת זכות קדימה.

לפי הנחיות התנועה בישראל, הרכב שפונה בפועל שמאלה לא צריך לאותת על פניה שמאלה, כי הוא ממשיך כביכול בנתיב נסיעתו העגול.

ree

צריך לשנות את התקנה הזאת.













תגובות


© 2021 by IMCE Consultant Engineers

bottom of page