top of page
  • imce63

בטיחות במעגל תנועה דו נתיבי

עודכן: 20 באפר׳

מעגל תנועה הוא צומת מעגלי, או צומת סיבובי, המכונה גם "כיכר".

המטרה העיקרית של השימוש בצומת מעגלי

היא "מיתון תנועה".

מעגל התנועה מחייב את הנהגים לנסוע בקשת סביב כיכר פנימית שבמרכז הצומת, גם אם הם רוצים להמשיך ישר. זה מחייב את הנהגים להאט את הנסיעה, וכך מתקבל שיפור בטיחותי.


בצומת רגיל יש כביש ראשי וכיווני תנועה ראשיים, ויש כווני נסיעה משניים שנותנים זכות קדימה לכיווני הנסיעה הראשיים. הכיוונים הראשיים נוסעים בחופשיות בלי לתת זכות קדימה לרכב אחר.


במעגל תנועה כל נתיב גישה אל הצומת צריך לתת זכות קדימה לתנועה שנוסעת בתוך המעגל, כך שכולם נותנים זכות קדימה לכולם.

אין כיוונים ראשיים ואין כוונים מישניים.


הדרישה מכל הנהגים לתת תמיד זכות קדימה, מקטינה את קיבולת כלי הרכב שצומת מעגלי יכול להעביר ביחידת זמן, בהשוואה לצומת רגיל.

כדי להגדיל את הקיבולת של צומת מעגלי, מקובל להרחיב את המיסעה שסביב הכיכר הפנימית, וליצור מעגל דו-נתיבי.

נכנסים בשני נתיבים ויוצאים בשני נתיבים.

הבעיה מתעוררת כאשר נהג שנכנס בנתיב הימני רוצה לפנות שמאלה בתוך מעגל התנועה.

אם יחד איתו נכנס בנתיב השמאלי רכב שרוצה להמשיך ישר, עלולה לקרות תאונה.

לכן, במעגל תנועה דו נתיבי צריך לסמן חיצים על גבי הכביש. חץ ישר בנתיב הימני, וחיצים ישר ושמאלה בנתיב השמאלי.


בתכנון נכון ההפרדה של בין כיווני הנסיעה במעגל התנועה צריכה להתבצע עוד לפני הכניסה למעגל.

צריך לסמן חיצים על גבי הכביש בנתיבי הגישה אל מעגל התנועה: ישר וימינה בנתיב הימני, ישר ושמאלה בנתיב השמאלי.



בניגוד למה שרואים בתמונה שמעל, בישראל הנסיעה בקשת שמאלה כדי לצאת בזרוע השמאלית של הצומת, נחשבת לנסיעה ישר קדימה במעגל התנועה בלי קשר לגודלו ולקוטרו של מעגל התנועה.






כפי שרואים עוד בתמונות, גם במעגל תנועה ניתן להשתמש בתמרור 301 המוכר יותר בשם: "תן זכות קדימה".

לתמרור הכחול העגול שמציג שלושה חצים לבנים במעגל, שהוראתו המקורית היתה "מעגל תנועה" והדרכה ובאיזה כיוון לנסוע במעגל, הוסיפו בישראל גם את נתינת זכות הקדימה ועומס נוסף על זכרונם של הנהגים.
















2,729 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page